onsdag 16 december 2009

Julens nya favorit....

























Saffransbullar med mandelmassa
ca 40 st

200 g smör
5 dl mjölk
1 tsk salt
1 pkt jäst
1 dl socker
2 pkt saffran
ca 12 dl vetemjöl

Fyllning:
mandelmassa 300 g
kanel
socker
smör eller margarin

GÖR SÅ HÄR:

Smält matfett och blanda i mjölken, värm till 37 grader.
Smula jästen och blanda i lite av vätskan, sedan resten
och därefter alla torra ingredienser.

Arbeta degen smidig, men den skall vara ganska lös och kletig.
Låt jäsa 30-40 minuter.

Dela degen i två bitar, kavla ut en bit i taget.
Bred på rikligt med smör, hyvla mandelmassa, strö socker och kanel på...,
snåla inte, ju mer desto godare!
Rulla ihop och skär i bitar.
Lägg bullarna i bakformar, låt jäsa i 30 minuter.

Pensla med ägg och strö på pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen i ca 7 minuter i 250 grader.


Dessa ljuvliga bullarna bakade jag igår och hela familjen älskade dom!
Ibland blir man bara lite less på dom traditionella lussekatterna och det var enkelt att
baka dessa eftersom man kände så väl igen hur man skulle gå tillväga.., precis som vanliga kanelisar.

Bilden jag tog av dom igår visade tyvärr inte riktigt hur gula och fina dom blev.., men härligt gula blev dom.
Dom går alldeles utmärkt att frysa in, ta fram när det kommer gäster eller när du är sugen på något smarrigt..., mmm, kall mjölk till är oslagbart!!!

Lycka till

Kram Marianne

9 kommentarer:

  1. Några utav dom där skulle inte sitta fel till kaffet....:0) du får väl titta in på gården om du har vägarna förbi...butiken kommer att ha öppet tre dagar i veckan under sommaren, ha en fin dag, kram

    SvaraRadera
  2. Aj,aj,aj, va GOTT!!! Jag tror att jag ändrar mig med att avståndet är för långt mellan oss. Det är nog en jäkla tur de;) Jag rullar nu men hade rullat ännu fortare om du hade fått fö en med alla dina gobitat=)

    SvaraRadera
  3. Det receptet har jag nu snott så det kommer nog bli såna bullar om nån dag..Tack för att du delar med dig..

    Kram
    Mia

    SvaraRadera
  4. Ååååh!
    Mums!
    Systern gjorde såna och åååh vad goda de var !!!
    Och du bjuder på receptet!
    Snacka om att jag blir sugen på att provbaka!!!

    Sköt om dig!
    KRAM!

    SvaraRadera
  5. Ojojoj! Nu blev jag frestad! Jag printar genast receptet!;-)
    Ha en mysig helg!

    SvaraRadera
  6. Du det lät gott!!!! Tackar för tipset!
    Ha de gott i allt julstök!
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  7. Åh så dom ser goda ut. Många år sen jag bakade bullar. Men så du är på gång med nåt hela tiden, önskar jag hade den orken och energin. Hjärnan funkar i alla fall....hihi.

    Så fint du gjort ute, gillade stegen. Har tänkt att maken skulle få snickra en men har inte vågat fråga än med så mycket han har att göra.

    Kram vännen
    Åsa

    SvaraRadera
  8. Hej vännen!
    Tack så jättemycket för den fina vinsten som kom igår!!
    Så smarriga saffransbullar du bakat!!
    Önskar att jag tog mig tid att baka,suck..
    Sköt om dig!
    Kramar Anna

    SvaraRadera
  9. Hallojsan!!
    Nu är jag tillbaks, me bilder!!!
    tack för rara hälsningen!!

    Å så goda,,det bakade min mamma med i år!!!!Gott så!

    ~~JULKRAMAR ♥ MILLAN~~

    SvaraRadera