lördag 22 maj 2010

Den ruttna och dassiga.....

gamla lekstugan skall jag försöka gömma bakom humle i år!
Nu ser stugan riktigt bedrövlig ut men vi har bannimej inte ork, tid eller lust att riva den och lilltjejen besöker den lite då och då fortfarande så det får vänta.

Men, jag kom på den kloka iden att klä in hela stugan i Humle, hoppas att dom växer så det knakar och att jag till sensommaren inte ser röken av stugan:)
Det som kan bli svårast att "riva" sedan är väl humlen kan jag tänka, det är en seg en rackare, den kommer överleva stugan med hästlängder:)



På båda sidorna om lilla trappan har jag satt humle och jag skall bara se till att klippa rent runt öppningen sen hoppas jag humlen gör som jag vill..., gömmer eländet!

Ett bekymmer till.., kommer vårt enda äppleträd att klara sig så länge till?
Visserligen så gav det oerhört mycket frukt förra året så produceringen är det då inget fel på.
Men barken trillar av och det är ynkligt på grenarna.., vi får se om det vill hänga med detta året oxå.
Köpte mig en bra gäng pelargoner förra helgen hos Helena på Möbelstallet men jag har inte varit snabb nog och fått ner dom i krukor och jisses vad fort dom reagerar på att få stanna kvar i sina små krukor, gula blad och allmänt hängiga.
Näää, idag skall dom få ny ekologisk och näringsrik jord i STORA härliga krukor så kommer dom hämta sig på ett kick:)

En smart sak som jag inte har en aning om vart jag hört det men för att hålla rådjuren borta från nysatta buskar och träd skall man hänga upp prismor på pinnar eller i grenarna på trädet.
Hoppas det funkar för jag vill mer än gärna ha mina buskar ifred....
Hade ju svårt att bara sätta en prisma på pinne och ner i jorden så dom fick en extra prydnad, varsitt hjärta hänger dom på.
Tack för alla grattis hälsningar till min stora "karriär" på TV4, ni som så gärna ville ha min autograf.., den kommer med posten:)))))
Ha en underbar lördag....

18 kommentarer:

  1. Grattis till din bild i tv-rutan! Va kul!!
    På bilderna ser din "eländiga" lekstuga riktigt fin ut. Med humle som klättrar blir det säkert hur bra som helst!

    Ha en riktigt bra helg!
    KRAM Anna

    SvaraRadera
  2. Hej Marianne,
    Härlig ide med prismorna, vi bor mitt i ett villa kvrter och det enda stora bekymmret jag har är de jäkla mördar sniglarna......fy va de kan förstöra. Mina kiwi gav mig fyra frukter förra året som var det första jag fick frukter och det smakade super. Tror jag har haft plantorna i fyra eller fem år.
    Hahah vad jag skrattade om dina plantor du köpt och inte vet var du ska sätta, låter som jag bara handlar för de är fina eller vill ha sen...

    Ha en go helg
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det är en fin "stuga"! Fint har du det hur som!
    :)

    SvaraRadera
  4. Hej kändisen!!
    Inte dåligt att lyckas få med två bilder!!!Duktig du är på att fånga det de vill se!
    Kul att du gillade byrån, sambon hälsar och tackar för komplimangen....nu ska jag inte skriva så om honom mer. Han blir så stöddig:)) Skämt å sido det är faktiskt jätteroligt att vi har det intresset gemensamt men det blir alltid dyrare när han är med....
    Smart med Humlen, det kanske jag skulle prova med våran häckiga stuga...er såg ju söt ut (det lilla man såg) Vi måste måla vår, men jag känner verkligen inte för det.
    Ha det så gott nu och skicka in mer bilder till tv!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Tack gulledu, du ger mej så fina kommentarer så jag riskerar att gå o bli mallig;) Hihi
    Jag älskar humle, vilken fin idé att klä in er lilla stuga, det blir säker jättefint!
    Du har ju såå mysigt omkring dej, gör verkligen skäl för bloggnamnet:)
    Ha en fin pingsthelg!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  6. Vad läckert med prismor i trädgården, att de också håller rådjuren borta är ju bara ett plus.

    Jag hade en lekstuga som barn, den blev bara sämre och sämre i skick med åren. När jag åkte till USA efter studenten, (jag var 19år då) passade mor och far att riva den utan att fråga "husägaren" om lov...

    Nu har jag ju ett helt eget hus att "leka" i.

    SvaraRadera
  7. Så fina bilder! Tror det blir superläckert med humle på lekstugan.

    God helg!

    SvaraRadera
  8. Jag vill ha din autograf...*ler*...TVÅ gånger du är inte dålig!!

    Ha det bäst!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  9. Du skall inte sadla om och ha en tupp och lite höns i lekstugan då? Härligt att hämta färska, nyvärpta ägg med extra gul gula i. Mmmmm. Väntar på kycklingar nästa vecka på onsdag:)
    Monica

    SvaraRadera
  10. Tycker att stugan var jättemysig. Hur charmig som helst, men lite humle på den gör nog susen också.
    Smart idé det där med prismor, även om det inte fungerar så är de ju snygga, skrämmorna.
    Ha det bra!
    Camilla

    SvaraRadera
  11. Hej raring!
    Hoppas allt är bra med dig och att du har haft sköna dagar i solen :)
    Lekstugan ser fin ut.(det lilla man ser)..
    Men det är en smart ide att klä in den i humle!!
    Prisma hjärtanen du gjort är så söta!
    Hoppas det funkar!
    Så kul att du gjort karriär i tv4 :)
    Jaaa jag vill gärna ha din autograf ;)
    Ta hand om dig!
    Många kramar Anna

    SvaraRadera
  12. Tänka sig, jag har också planterat humle i helgen, fast för att "gömma" en gammal trädstam till ett nedsågat träd. Har hört att humle ska växa fort som attan, så nu håller jag tummarna för att både du och jag ska lyckas! Du får lämna lägesrapport framöver, så att vi kan jämföra erfarenheter, hehe!

    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  13. Först av allt GRATTIS för din TV medverkan. Sen tycker jag du har så himla fint i trädgården, blir avis. Får väl göra ett ryck nu snart.
    Ha det så gott
    Kram Marianne

    SvaraRadera
  14. Hei du vennen!!
    Jeg synes lekestuen ser kjempefon ut jeg...og det høres flott ut med humle som klatrer oppover veggene!!
    Ha en fin uke,tv-kjendisen!!
    klem♥

    SvaraRadera
  15. Hejsan! Lilla stugan ser ju hur söt ut som helst på bilderna du visar. Våra vänner har humle vid sin altan, det är ljuvligt fint om somrarna och ger dessutom insynskydd. Och rosa pelargonior sååå fint, det är sommar på riktigt det :-) Ha det gott. Kram Paula

    SvaraRadera
  16. Ser ju jättemysigt ut vid stugan. Fint med bark.

    Hursomhelst så vann du andra pris i min tävling. Det blev ju stor vinstchans denna gång.

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  17. Det kommer nog att bli så fint med humlen...:D lycka till med rådjuren, dom kan vara envisa, KRAM

    SvaraRadera
  18. Hej gulliga och söta Marianne, så smart att klä in det man inte vill se med humle, min humle växer så det är inte riktigt klokt, det värsta är att den får ohyra så att maskar äter upp bladen till sist, äckligt.
    Så kul att få med bilder på Tv, wow det är inte alla som får minsann hihi.
    Tack för att du ville vara med i min tävling, ha en fortsatt härlig vecka och kram på dig/Ingela.

    SvaraRadera