lördag 16 januari 2010

Jag antar...

min UTMANING som jag har fått av Lydia med den vackra trädgårdsbloggen Lydias gröna fingrar..!

Utmaningen går ut på att jag skall avslöja för er mina vänner vad jag slurplar i mig för varma drycker om dagarna.
Kaffe eller Te..., eller så båda delarna?!?

Nu är det ingen hemlighet längre.., här kommer svaret:):)

Japp.., jag är en riktig KAFFEKÄRRING!!!!
Häller nog upp en tio muggar om dagen men glömmer ständigt bort var jag ställt den och när jag väl hittat den så är kaffet kallt och jag hann bara dricka hälften:(
Får nog i mig fem-sex rejäla baljor om dagen och jag är ingen flitig vattendrickare men det försöker jag bli bättre på....!

Vilka bönor jag gärna handlar hem???
Dom som är BILLIGAST!!
Är absolut inte kräsen med vad för slags kaffe jag får i mig men jag brygger kaffet i en hederlig kaffebryggare, snabbt och smidigt.
Innan jag flyttade ifrån Skåne så var det så klart Zoegas Skånerost som gällde varje dag men dom bönorna kostar skjortan här upp i Dalsland.., ja, lite snål har man väl blivit med åren:):)

Jag älskar ju choklad, det är det jag tycker är absolut godast att ha till kaffet!!!
Visst, jag står väl ut med en nybakad kanelis till oxå..:):):)

Vi har alltid mängder med te här hemma, ungarna älskar te och vi köper hem tesorter efter humör helt enkelt:)
Men vi är ganska så bekväma och vill att allt skall gå lätt och smidigt så vi är storköpare på påste.
Men ibland unnar vi oss ett lite exklusivare lösviktste och visst är det skillnad....

Rött, svart, vitt eller grönt te.., ja, allt slinker ner.....

Mitt te avnjuter jag gärna i min underbara mugg jag fått av en härlig tjej som bor bara en bit ifrån mig (har inte varit och hälsat på henne ännu.., fy skäms...) och hon är även en kär gammal kund till mig.., tack ännu en gång Henny!!!

Har ni sett.., JAG ÄR MINSANN EN ÄNGEL!!!!!
Det ni.....
Förkylningshonung..., honungen du inte kan leva utan!!!!
Ni kan tro att denna honung är underbar att ha en halv tesked av i teet.., smakar och luktar som Vicks som föräldrarna kletade på under näsan som barn när man var förkyld..., minns ni?!?!
Den lenar upp i halsen och den var en storsäljare i min butik vid denna årstiden (tom apoteket som jag låg granne med hänvisade förkylda kunder ner till mig..), då är den bra!!!
Ett tips till er teälskare, rostade och saltade pinjenötter, pumpafrön och solrosfrön är jättegott till te, det bryter av med den goda sältan ifrån nötterna.
Om ni var trötta på skorpan och mackan till...:)
Tack Lydia för att jag fick vara med i denna utmaning.., det var minsann riktigt kul.
Det fick mig att städa och röja en del i skafferiet i går kväll oxå.., bra det!
Ha en skön lördag mina goá vänner
Kram
Marianne

24 kommentarer:

  1. Tackar för upplysningen, jasså du är en riktig kaffemoster ;-) Du borde bli proffsfotograf, så fina bilder som du tar! Vilken söt mugg, förstår att den passar dig! Ha en underbar helg, kram Eva.

    SvaraRadera
  2. Jeg er også kaffidrikker, helst kaffi fra kaffimaskinen (har nok sjemt meg selv litt ut tror jeg) Er også veldig glad i sjokolade til kaffien, er nok litt for glad i sjokolade. Skjønne kopper du hadde, den du hadde fått var bare nydelig og at du er en engel er jeg sikker på:) Den honningen så god ut og det hørtes hærlig ut med litt honning i teen, kanskje jeg også hadde likt te da... får meg bare ikke til å like det jeg... Ønsker deg en nydelig helg, tusen hejrtelig takk for alltid fine og koselige kommentarer:) klem fra Monica

    SvaraRadera
  3. Hej vännen! Visst är det gott med kaffe...Här står det alltid på! Känner igen det där med kalla kaffe skvättar som blir ståendes lite här o där! Fniss...Vilken söt ängel-mugg du hade också! Önskar dig en Trevlig o Skön Lördag! Många Kramar Therese

    SvaraRadera
  4. jeg er også en kaffedrikker.Så mangle nydelige krus du har.Ønsker deg en god helg,Marianne.Klem

    SvaraRadera
  5. Här har du en kaffekärring till... kaffe hinkar jag i mig i mängder och hur mycket jag än vill och försöker så är jag urdålig på att fylla på med vatten... är väl ständigt uttorkad mao. Problemet är att jag aldrig är törstig... bara kaffesugen och vad väljer man då - jo kaffet så klart!

    Kram från Jenny

    SvaraRadera
  6. Mmm... kaffe!! Visst är det bara såå gott! Blev sugen på en stor kopp nu. Önskar dig en härlig helg! Kram Anna ♥

    SvaraRadera
  7. Hej
    Ja kaffe det är gott det,men jag måste vara lite försiktig med det som har en dålig mage.
    Kram o ha en go kväll.
    ninni

    SvaraRadera
  8. Kaffe gillar jag INTE om det inte är whiskey, farinsocker och grädde i vill säga.. men jag tycker det doftar oerhört gott.. Köpte nymalt chokladkaffe till svägerskan som fyller år igår, hela bilen luktade kaffe..

    Tedrickare är jag däremot och helst då löste men fuskar med påsar ibland..

    Njut av kvällen..

    Kram Mia

    SvaraRadera
  9. Kul läsa om dina dryckesvanor!;-)
    Snart kommer mina- eftersom jag var den andra Lydia sände utmaningen till!;-)
    Det där salt-nöts--tipset lät intressant! Ska jag prova!
    Jag gillar honung i te (lite kan jag väl avslöja redan här!;-)..). Den där förkylningshonungen lät intressant (även om den väl just ska användas till vad den är avsedd för). Var hittar man den? (Fin burk också!)
    Och du- det är klart att du är en ängel!! Det har vi märkt för länge sen!;-)

    SvaraRadera
  10. hej svejs! Är DU en kaffehöna!? Där ser man det hade jag inte en aning om =) =) =) .
    Ha en skön helg och hälsa familjen
    Kram Mor

    SvaraRadera
  11. Hos mig flög kaffet sin kos när jag lade av att röka för 15 år sedan..var alldeles för starkt ihopkopplat, cigarett och kaffe...efter det så blev jag tedrickar om dagen, men jag är som engelsmännen, ska ha de klassiska sorterna..te ska smaka te....0) ha en skön helg, KRAMEN

    SvaraRadera
  12. Min dotter brukar säga "du är ingen riktig mamma", bara för jag inte dricker kaffe.
    Ha en fortsatt bra helg.
    kram
    Hanna

    SvaraRadera
  13. Hej
    Jodå det stämmer att jag bytt huvud bild,var öite trött på den andra.
    Kram o ha en trevlig kväll.
    ninni

    SvaraRadera
  14. Hej Marianne, tänk att jag gör precis som du, ställer kaffet överallt och det kallnar och jag gör nytt , ibland värmer jag upp det i micron och ibland står det kvar i mickron hur länge som helst hihi.
    Jag dricker oxå mycket te helst rött då det inte är nåt koffein alls i det. Fin och annorlunda mugg du fått. Ha en fortsatt goo helg och kram på dig/Ingela.

    SvaraRadera
  15. Hej på dej kaffekärring!!! Kul att se ditt te och kaffe inlägg;o)
    Hälsar en riktig tekärring....
    Kram Kram Malin

    SvaraRadera
  16. Ahha, du är alltså en riktig kaffemoster...;)!! Själv är jag hooked på kamomillte, skall gå ner 5 kg och läste till min glädje i en tidning att "minst 4 koppar örtte" om dagen var bra i sådant läge.. ha ha!!
    Njut av söndagen, här nere håller vi på att blåsa bort!!
    kram Therese

    SvaraRadera
  17. Hihi, du var då inte grätten! Här är en till som sörplar mycket kaffe på jobbet och sedan ställer koppen lite var stans. Men jag är inte heller grätten, jag kan lika gärna dricka det kallt...allt för koffeinkicken! :o)
    Ha en fin söndag,
    Lydia

    SvaraRadera
  18. Ett tag var jag kaffedrickare också, nu är det mera thé. Kul utmaning, nu fick vi se vad du gillar. Så söt mugg du fått, jättegullig. Tror snart det är dags för fm-thé nu.
    Ha en bra söndag
    Goa kramen
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  19. Här har du en till kaffekärring, det är ju så gott!!! Ska nog brygga mig en kanna nu förresten, fniss...

    KRAM till dig!

    Sofia

    SvaraRadera
  20. Hej
    Tack för titten,jag tror att det är en sån som man kardade lin med för i tiden,men den passar bra som korthållare.
    Kram o ha en go dag.
    ninni

    SvaraRadera
  21. Hej hej.
    Det var ett riktigt kul inlägg, läste med spänning, så nyfiken som jag e:), hihi.

    Jag e också en äkta kaffekärring, (haha, e visst bara 24 år men i alla fall), och tänk vilket kaos det skulle bli, om man inte fick sitt morgonkaffe:(.

    Ha en strålande söndag nu. Kram Camilla

    SvaraRadera
  22. Hej svejs vännen! kikar in o tackar för titten...Ha en fortsatt skön söndag! Många Kramar till dig från mig./ Therese

    SvaraRadera
  23. Ah du!!!!!=)=)
    Fattade inte du att jag var lite spydig där hörrru.
    Det vet väl alla vilka höner vi var. Du är kvar där men inte jag. 1-2 koppar om dan dricker jag.
    Ha det gott och kram!

    SvaraRadera
  24. Jag brukar säga att jag inte är gammal nog för att ha lärt mig att börja dricka kaffe än! Lite roligare än att baaara säga att man inte gillar kaffe. Däremot sörplas det the, min favorit är rabarbergrädd!

    Dåligt med loppisfynd igår! Ssg visserligen ett himlans fint bord, men jag får bara inte plats med någon mer möbel!

    SvaraRadera