fredag 22 oktober 2010

È detta framtiden?

Hej allesammen!

Var tvungen och ta en bild på mina härliga tre när dom satt vid köksbordet och knappade på varsin dator.., visst ser bilden både kul och skrämmande ut?!?!
Det här med datorer.., jag skulle nog våga påstå att jag hade haft svårt för att klara mig utan men samtidigt så försöker jag att ha "datafria" dagar för jag inbillar mig att det kan bli ett slags gift att klinka runt hela dagarna.

Jag bloggar, letar góa bakrecept, kollar vädret och ibland gör jag fynd och även säljer på Tradera.., det får räcka!

Här hemma försöker vi sätta gränser för hur länge tjejerna får sitta framför datorn, max en timme per dag.
Visst, vi vet ju hur snabbt en timme går när man är där ute och surfar runt men jag har fått för mig att barnen blir slöa och ganska passiva om dom sitter alldeles för länge.

Är jag för hård eller????
Hur gör ni, har ni tidsbegränsningar när det gäller datorn?

Vill oxå berätta för er att jag tar si så där fem-sex steg UTAN mina kryckor nu.., ja ja, jag har ju Janne som går framför mig och är beredd att fånga upp sin flaxande kärring.

Hoppas ni får en lång och skön helg.
Kram
Marianne

12 kommentarer:

  1. Ja nog är det nutid och framtid alltid på gott och ont.
    Jo jag hade datatids begränsning lite beroende på vilket väder det var. Ca 2 timmar var nog snitt tiden dom fick förutom läxor som gjordes på datan,
    Vad skönt att du kan börja gå utan kryckor.
    Kram:)

    SvaraRadera
  2. En underbar bild o vilka söta framtidslöfte- Ja alla tre! visst får man acceptera data- livet Har 4a "stora" barnbarn 14 - 19 o där ser man tydligt att det är ett måste idag. Det är väl viktigt att ha koll på deras "utflykter" i universum, men för att komma ngnstans i världen, MÅSTE de vara insatta i datorn. De lär gamla Mormor en hel del.
    En tjej har dessutom dyselexsi och där har ju datorn blivit ett alldeles oumbärligt hjälpmedel.
    MEN-- jag tror att en viktig grej i det hela är att inte glömma bort "det gamla" i natur och handkraft. Där har du/Ni säkert INTE ngr problem
    som jag förstått av dina blogghistorier. Alla ljuvliga naturbilder bl a.
    Lagom är bäst!!
    Hoppas du snart är på G igen så du kan ta dej utomhus utan "stötdämparen" i omedelbar närhet??
    Stora kramen till Er alla
    Ninne

    SvaraRadera
  3. Så söta de är, ja det där med datortid Hm...själv tycker jag det inte är så farligt om man sitter ett par timmar per dag, jag menar annars kanske det blir TV:n och det är ju inte heller bra.

    Trevlig Helg/ Tyra

    SvaraRadera
  4. Härlig bild!
    Jag kämpade med data-tid i flera år, men nu när sonen är 16 är det väldigt svårt att hindra honom.
    Tur är väl att han känner ett eget "stopp" och tar fram sin nya kamera eller gymmar i stället.
    Sköt om din fot! Min sambo har också brutet ben och hoppar på kryckor så jag har medlidande både med dig och din man ;-)
    Kram Loppan

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Filip sitter mer än en timme i taget! Men ibland får jag ett utbrott...*ler*...då får han ta sig för något annat!!!
    Söt familj;o)

    Kram Malin

    SvaraRadera
  6. Klart att barn lär sig genom datorn men de lär sig mycket också att hoppa och skutta. Du är en klok mamma som ser till att de varierar vad de gör.
    Skönt att du har börjat ta dig fram utan kryckor.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  7. Här kommer då din moders tycke om tiden vid datorn=) Det är helt RÄTT med tidsbegränsning tycker jag=) Men det hade du visst att jag tyckte ändå=) Eller hur?
    Va roligt att du gör framsteg med att gå nu. Härligt,härligt=)
    Ha en skön helg och hälsa alla
    Kram

    SvaraRadera
  8. Så bra att du snart kan gå utan krycka, förstår att det har varit en påfrestande tid.
    Men så söta med varsin dator :)
    Ja, jag har inte små barn mera, men man hoppas och önskar verkligen att föräldrar inte tillåter sina barn att sitta hela kvällen framför en dator, barn skall röra på sig och stimuleras på andra sätt.
    Fniss...nu låter jag som en "klok-gumma"...! Men, det är inte menat som kritik, bara en stilla tanke!
    Du är en klok mamma!
    Trevlig helg!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  9. Ja lite skrämmande kan man ju tycka att det är men samtidigt hör detta till den nya generationen..
    Vi har inte tider till våra barn men jag hade ett schema till dem när de var yngre..

    Kram Mia

    SvaraRadera
  10. Ja, det är svårt med tiden framför datorn... jag sitter nog alldeles för mycket. Både på jobbet och på fritiden. Men å andra sidan tittar jag inte lika mycket på tv längre....

    Skönt att du kan ta några steg utan kryckor...hoppas det går bättre för varje dag.

    Trevlig helg! Här blir det nog lite pyssel idag :)
    Kram Marie

    SvaraRadera
  11. En familj i tiden, helt enkelt! - Bilden är för härlig!
    Några tips kring ransonering av tid framför datorn ska jag nog inte komma med, - det är nog så svårt som vuxen att inte bli sittande. Men sitter man tillsammans som ni verkar göra, så har man ju lite socialt samspel iallafall.
    Skönt att höra att du blir bättre!
    Kram!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  12. Hej vännen!
    Hoppas allt är bra med dig, skönt att du klarar dig "lite" utan kryckorna nu....

    Vilken fin bild på familjen, det är svårt det där med tid o datorer.
    Ibland är jag "hård" mot Wilma, då får hon bara sitta en stund. Men det blir ju alltid "minst" en timma.....Svårt när man bara har ett barn också! Det hade nog varit annorlunda om man hade haft flera barn och dom hade fått turats om.

    Jag har precis kommit hem från Syster Yster efter att ha firat henne lite i efterskott. Hon har fyllt 30 år. Men hon åkte till New York istället o firade, så nu har hon visat bilder o bubblat så mycket så det känns som jag själv har varit på Manhattan o Brooadway. Fniss!

    Hoppas att du o familjen får en fortsatt fin o mysig helg!

    Många Kramar Therese

    SvaraRadera